Bardzo dużo przedsiębiorstw albo osób prywatnych potrzebują stronę internetową. Jednak często one spotykają się z problemem nieuczciwych i nieprofesjonalnych wykonawców. W tym artykule chcielibyśmy obiektywnie powiedzieć o tym, jak znaleźć i wybrać dobrego wykonawcę strony.
Przede wszystkim Państwu trzeba wyznaczyć się z kategorią wykonawcy. Dlatego trzeba dokładnie rozumieć, co Wam potrzebne i na jaki budżet liczycie.
Na rynku istnieją 3 kategorii wykonawców:
- Freelancerzy – ludzi, którzy pracują w domu przez internet
- Agencje medialne
- Duże firmy deweloperskie
Freelancerzy
Ta kategoria się charakteryzuje niskim cennikiem, jednak to zależy od profesjonalności i doświadczenia wykonawcy. Zazwyczaj nie mają swojej firmy lub działalności, odpowiednie nie mogą wystawić fakturę. Nie warto zamawiać u freelancera bardzo rozbudowany projekt, dlatego że jeden człowiek będzie projektować Wam jego bardzo długo i nie zawsze jakościowo. Freelancer pasuje dla niewielkich firm lub osób prywatnych, którzym potrzebna prosta strona internetowa, blog lub sklep internetowy.
Znaleźć freelancera można na specjalnych internet portalach takich, jak: freelancer.com, upwork.com, na polskim rynku jednym z najpopularniejszych jest oferia.pl.
Dla tego Państwu trzeba wykonać nietrudną procedurę rejestracji na jednym z tych portalów. Następny krok to stworzenie projektu, w którym trzeba opisać szczegóły i zaproponować budżet, jaki możecie zapłacić. Dalej do Państwa projektu będą zgłaszać się freelancerzy, którzym pasują Wasze umowy.
Również warto wspomnieć, że na portalach dla freelancerów pracują agencje medialne, którzy szukają dodatkowych klientów, ogólnie one się charakteryzują większymi budżetami, możliwością podpisania umowy i wystawienia faktury VAT.
Często się zdarza, że wykonawcy w swoich wnioskach wskazują większą kwotę od zaproponowanej. To jest normalnie, dlatego że klient nie zawsze może prawidłowo wycenić to, co mu potrzebne. W każdym razie u Państwa jest możliwość wybrać freelancera, który wpisuje się w Wasz budżet.
Dodatkowo potencjalny wykonawca ma wpisać krótki opis swojej propozycji. Najczęściej wszyscy wstawiają zaproszenie do kontaktu i informację kontaktową. Wiele freelancerów dodaje do tego szablonową treść dla zwiększenia widoczności propozycji. Nie warto unikać takie wnioski dlatego, że to też jest typowym. Średnio freelancer, żeby dostać robotę, wypełnia kilkadziesiąt wniosków w projekty codziennie i fizycznie nie daje rady do każdego zlecenie wpisać unikalny komentarz.
Państwu trzeba skupić się na dwóch rzeczach w wyborze wykonawcy. Pierwsze – to jego opinie, można na 100%, być pewnym, że wykonawcy nie mają na nią wpływu. Klienci po ukończeniu projektu mogą wystawiać oceny, jakie będą wyświetlać się w profilu freelancera. Drugie – to jego portfolio, dlatego że tylko wyceniając jakość pracy wykonawcy można zrozumieć czy pasuje on Wam.
Agencje medialne
Ich ceny zazwyczaj są trochę większe od cen freelancerów, ale to gwarantuje Państwu podpisaną umowę i rozliczenie na podstawie faktury VAT. Agencje często nadają swoje usługi kompleksowo i oferują wraz strategię marketingową i dalsze pozycjonowanie. Również są freelancerzy, którzy nadają usługi pozycjonowania, ale trzeba będzie ponownie stwarzać projekt i szukać nowego wykonawcy. Chyba że Państwo znajdzie takiego freelancera, który potrafi zrobić wszystko, ale to bardzo rzadko się zdarza.
Trzeba rozumieć, że prosto stworzyć stronę nie wystarcza. Trzeba, żeby ona odpowiadała wymogom marketingu. Również strona powinna być optymalizowana pod systemy wyszukiwania. Żeby strona zaczęła przynosić korzyść, trzeba inwestować w internet reklamę. Właśnie na takie usługi warto się spodziewać od profesjonalnej agencji medialnej.
W agencjach medialnych można zamawiać sklepy internetowe średniej skomplikowaności, strony wizytówki z indywidualnym projektem graficznym, skomplikowane blogi oraz proste aplikacje mobilne.
Znaleźć takie firmy można w internecie albo w na tych samych portalach dla freelancerów. Dla wybory agencji, trzeba obowiązkowo zapoznać się z ich pracami. Warto również zwrócić uwagę na opinię o wybranej firmie w internecie. Jeżeli portfolio agencji Państwu się podoba, negatywnych opinii niema i ceny pasują, to można zaczynać współpracę.
Według przygotowania do projektu warto ocenić komunikację. Jeżeli Państwa zarzucają niezrozumiałymi definicjami i nie jesteście pewni, że rozumiecie o co chodzi, to nie warto wstydzić się, a pytać kilka razy i prosić rozjaśnić definicję, znaczenia których Państwo nie rozumie.
Jeżeli Wam i dalej trudno znaleźć wspólny język z firmą, to lepiej zrezygnować z niej i poszukać jakiejś innej.
Bardzo rekomendujemy ocenić stronę Waszego potencjalnego wykonawcy, zazwyczaj strona firmowa agencji to jedna z najlepszych wykonanych prac przez nich, jeżeli strona zrobiona nie akuratnie, wolno działa i jest nie wygodną, to warto uniknąć takiej firmy.
Jeżeli Państwu trzeba stworzyć duży, skomplikowany serwis czy rozbudowaną aplikację mobilną; to lepiej zwrócić się do dużych firm deweloperskich.
Duże firmy deweloperskie
Najdroższa kategoria z wykonawców. W takich firmach warto zamawiać duże i wielofunkcjonalne projekty. Takie organizacje mają bardzo profesjonalny zespół deweloperów, który potrafi wykonać duże i skomplikowane wezwania. Jednak za profesjonalność trzeba dużo płacić, ale lepiej zainwestować więcej pieniędzy i dostać potrzebny rezultat, czym wyrzucać pieniędzy na wiatr.
Duże, profesjonalne firmy lepiej szukać na światowych, globalnych portalach, takich jak: dribbble.com, behance.net i github.com. Na tych portalach jest duży katalog doświadczonych deweloperów i firm, którzy obowiązkowo pomogą Państwu z Waszymi projektami.